Historia Vita Memoriae
Forum dyskusyjne miłośników historii i fortyfikacji - Grupa Inicjatywna "Cztery Historie"

Konstrukcje i rozwiązania - R514 z Góry Dyliki w Turośli

Hubertus1656 - Sro 05 Sty, 2011 10:24

Jeżeli mogę się wtrącić to odnoszę wrażenie że autor dawno nie oglądał rysowanych schronów.
Dla przykładu podam R514 z Góry Dyliki w Turośli:
Odnoszę wrażenie że umiejscowienie piecyka jest błędne

[ Dodano: Sro Sty 05, 2011 9:41 am ]
na moje oko to ten obiekt nie posiada też wyjścia awaryjnego w śluzie...

jes - Sro 05 Sty, 2011 10:52

Na rysunku R 514 z Turośli większą chyba bzdurą są drzwi wejściowe.
Otóż pancerz osłony wejścia 1P7 nie ma tu ramy dolnej, więc zamocowane są do ... niczego.
W rzeczywistości nigdy tych tych drzwi tu nie było.
Także narysowane są jako dziwnie wąskie i wysokie.
Widać więc, że grafik tu wyraźnie improwizował.
Wprowadza to czytelnika w błąd i deformuje najważniejszą cechę tego obiektu, decydującą o jego absolutnej wyjątkowości, czyli improwizowane wykorzystanie pancerza 1P7.

Pytaniem jest; ilu czytelników będzie teraz twierdzić, że w Turośli NA PEWNO osadzono KOMPLETNY pancerz 1P7.
[na przykład na Wikipedii, ku irytacji dareckiego :-) ]

Hubertus1656 - Sro 05 Sty, 2011 11:02

jakby nie było mamy rekonstrukcję obrazkową nieistniejącej w rzeczywistości 514tki
darecki - Sro 05 Sty, 2011 12:21

Drobna uwaga: z tym wklejaniem rysunków, to dajcie sobie spokój ;)

Raz, że nie mamy na to zgody.. A dwa - trzeba by wkleić prawie wszystkie...
Poza tym tekst - tam się też roi od "ciekawostek"...

Hubertus1656 napisał/a:
jakby nie było mamy rekonstrukcję obrazkową nieistniejącej w rzeczywistości 514tki


Wolę błędną "rekonstrukcję" obrazkową w książce, niż naprawdę złą "rekonstrukcję" na faktycznie istniejących obiektach... Gdyby wszelkiej maści "rewaloryzatorzy" tropili swoje błędy, tak jak tropią je w książce RMJ, to świat byłby piękny...

Hubertus1656 - Sro 05 Sty, 2011 12:32

jeżeli teraz będę tropił takie błędy to by może uniknę ich w swojej "rewaloryzacji" 514tki, nie sadzisz?
darecki - Sro 05 Sty, 2011 12:55

Co ma projekt rewaloryzacji konkretnej 514 do rysunku specyficznej konstrukcji spod Turośli? Gdybyś wszystkie błędy na rysunku wyłapał - to i owszem. Tyle, że do tego trzeba mieć dokumenty na temat tej konstrukcji i wyposażenia, a nie tylko wizję w terenie i rysunek RMJ. Choć oczywiście takie pierwsze zderzenie rzeczywistości z "rzeczywistością obrazkową" powinno dać impuls do dalszych badań. Nie wątpię, że nie da się osadzić futryny tam gdzie jej nie było lub zmienić kierunku otwierania drzwi tylko dlatego, że RMJ tak narysował :mrgreen: Choć jak sobie zaczynam przypominać pewien pomysł zamontowania wyposażenia z niemieckiego schronu z 1934 w obiekcie prawie 4 lata późniejszym... Zaczyna się robić ciekawie... Ale w takich ciężkich przypadkach, książka RMJ już nie zaszkodzi. No chyba, że się trafi w taki jeden i drugi pusty dzban kantem...
grze$ - Sro 05 Sty, 2011 15:59

jes napisał/a:
Pytaniem jest; ilu czytelników będzie teraz twierdzić, że w Turośli NA PEWNO osadzono KOMPLETNY pancerz 1P7.


Daj proszę trochę czasu...

darecki - Sob 29 Sty, 2011 00:54

Chyba ważniejsze pytanie jest: ile osób wie, dlaczego osadzono niekompletny element typu 1P7? Tutaj raczej widzę pole do pracy nad wiedzą czytelników, zamiast szukać "haków" na konkurencję...
jes - Sob 29 Sty, 2011 09:27

darecki napisał/a:
Chyba ważniejsze pytanie jest: ile osób wie, dlaczego osadzono niekompletny element typu 1P7?

To zależy dla kogo ważniejsze...

darecki napisał/a:
Tutaj raczej widzę pole do pracy nad wiedzą czytelników,

Tak, wszyscy czytelnicy czekają na tą nową publikację...
Lecz na razie jej nie widzą :-)

darecki napisał/a:
zamiast szukać "haków" na konkurencję...

Czy to ma być "d***chron" dla tej nowej publikacji?
Wskazywanie błędów i bzdur teraz nazywa się "szukaniem haków"?
Coś mi to zalatuje "filozofią Kalego"...
I czuję, że tradycyjnie będzie zabawnie!
:-)

Franz Aufmann - Pon 21 Lut, 2011 00:55

Byłem w tej 514. Jest połówka pancerza 1P7. Pan Fuhrmeister podaje w "Der neue Panzeratlas 1", że górna połowa, bez dolnej części i drzwi, osadzona została w Regelbau 514 z Narev - Pisa Stellung (nazwa pozycji cytowana ze wspomnianej publikacji).

Pancerz ten jest od samego początku bardzo "pechowy". Pierwsza "nieścisłość" pojawiła się w 1942 roku, podczas prac nad katalogiem pancerzy. Pancerz został nazwany "Stahl-Schartenplatte (MG)". Pan Fuhrmeister w "Der neue Panzeratlas 1" z 2001 roku, zweryfikował mylnie podaną nazwę na "Panzerdecke für Eingang". W niemieckiej dokumentacji z lat 1934 -1936 roku pancerz zaistniał pod nazwą "Panzerdecke über Eingang" (lub w zależności od kontekstu dla liczby mnogiej "Panzerdecke über Eingänge") a w 1941 roku pojawia się pod nazwą "Panzerdecke für Eingang". W polskich materiałach, wydanych w 2006 roku, pancerz został określony słowem "Panzereingang" (Panzer-Atlas 1, Gliwice, 2006 rok, str. 22). Niby nic, ale jest drobna różnica.

Nad pancerzem ciąży fatum. W tym temacie pojawiło się nowe odkrycie, że tylko połówka. Czytelnicy publikacji i uczestnicy forum nadal nie będą wiedzieli, dlaczego tylko górna połówka, a nie całość. Na forum nie pojawiła się żadna informacja wyjaśniająca wyszukany kolejny raz problem.

Beznadziejne pytanie. Dlaczego tylko połówka?

Auf...

DaSk - Pon 21 Lut, 2011 19:03

Może tylko tyle mieli :mrgreen:
Franz Aufmann - Pon 21 Lut, 2011 23:55

DaSk napisał/a:
Może tylko tyle mieli :mrgreen:


Jestem troszeczkę zaskoczony odpowiedzią, ale przyjmuję ją jako dobry żart. Przecież nie ciągle może być na "poważnie".
Auf...

DaSk - Wto 22 Lut, 2011 17:08

I słusznie.
rykoszet - Wto 22 Lut, 2011 20:31

Pomijając błędy w rysunku obiekt jest ciekawy sam w sobie.
Montaż 1P7?, też się zawsze zastanawiałem jest zawias na górze a co na dole!?
W środku też parę ciekawostek, rury głosowe zbudowane w taki sposób że nie można przez nie rozmawiać :mrgreen: .W miejscu szerokich drzwi gazoszczelnych na szybko dostawiona ścianka pod montaż wąskich, z tym że to może być już powojenne.

Theo - Sob 05 Mar, 2011 15:19

rykoszet napisał/a:
Montaż 1P7?, też się zawsze zastanawiałem jest zawias na górze a co na dole!?


Górny zawias znajdował się w górnej części pancerza.
W ścianie zewnętrznej są zawiasy, ale one były zupełnie do czego innego.

Hubertus1656 - Sob 05 Mar, 2011 18:54

ale mazurskie 514tki w tym ta z rysunku maja jedną przewagę nad 514tkami z innych rejonów kraju- maja odprowadzanie zużytego powietrza z kazamaty bojowej, w innych to chyba uchylali drzwi dwudzielne.
darecki - Sob 05 Mar, 2011 18:57

Ale jak to się ma do 1P7? ;)
Hubertus1656 - Nie 06 Mar, 2011 00:24

wolne wnioski do 514tki z owym pancerzem, z drugiej strony ukształtowanie terenu wcale nie wymuszało użycia w tej 514tce tego pancerza
darecki - Wto 28 Cze, 2011 18:42

Niby taka prosta sprawa, a brak odpowiedzi czemu tak a nie inaczej zamontowano pancerz. Czy ktoś dysponuje zdjęciami przedstawiającymi otoczenie obiektu?
Franz Aufmann - Wto 28 Cze, 2011 19:58

Hubertus1656 napisał/a:
z drugiej strony ukształtowanie terenu wcale nie wymuszało użycia w tej 514tce tego pancerza


Dlaczego nie wymuszało? Auf...

Hubertus1656 - Wto 28 Cze, 2011 21:17

Śmiało można było wykonać klasyczny wykop przed wejściem a w jego górnej partii znalazłyby się stanowiska bojowe piechoty-coś w stylu południowej 514tki na Pohulance.
Franz Aufmann - Wto 28 Cze, 2011 21:48

Cytat:

Śmiało można było wykonać klasyczny wykop przed wejściem


Tak, tak, a jakiej głębokości powinien być ten śmiały wykop?

Auf... ?

Hubertus1656 - Wto 28 Cze, 2011 22:18

Może 420cm od górnej krawędzi stropu? A tak na serio dysponuje tylko fotką 514 bliżej Trzcińskich (swoją, cudzych boję się wklejać :) i uważam ze równie dobrze mogli wejście do omawianej wykonać identycznie.
darecki - Sro 29 Cze, 2011 09:48

Obiekt jest pod wieloma względami "dziwny", ale to nie oznacza, że projektanci byli ignorantami...
Hubertus1656 - Pon 18 Lip, 2011 20:41

Cytat:
Śmiało można było wykonać klasyczny wykop przed wejściem a w jego górnej partii znalazłyby się stanowiska bojowe piechoty-coś w stylu południowej 514tki na Pohulance.





Po wizji w terenie,odwołuje swe twierdzenie, powierzchnia wzgórza jest zbyt mała by pomieścić klasyczny wykop przed wejściem.

darecki - Czw 15 Gru, 2011 21:39

Jeśli dobrze widzę na zdjęciach ze strony http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/turpd001.htm to schron znajduje się na mocno wypłaszczonym pagórku... Dobrze widzę? Hubertus masz jakieś fotki z tego miejsca?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group